Stále častěji se setkáváme s Alu-disky, které nesplňují předepsanou toleranci házivosti. Nejčastější příčinou poškození disků bývá vjetí do nerovnosti na silnici, popř. náraz do obrubníku. Takový disk můžeme označit za tzv. ,,koplý‘‘. Koplý disk není nutné vyhodit, lze ho profesionálně a bezpečně srovnat předepsaným postupem na stroji, který je k tomuto výkonu určený.
Typickými projevy jízdy na discích s odchylkou házivosti jsou vibrace na volantu, táhnutí řízení k jedné straně nebo celkový nekomfort z jízdy. Z dlouhodobějšího hlediska dochází k postupnému poškozování čepů , ložisek a tlumičů na voze. Poškozují se také pneumatiky – dochází k nerovnoměrnému sjetí dezénu či k pomalému ucházení tlaku vzduchu z pneumatiky.
Vodítkem k tomu, že něco není na obutých discích v pořádku, bývá umístění velkého množství závaží. Často se nás ptáte, jaké množství závaží je ještě v normě a od jakého je potřeba disky rovnat. Univerzální odpověď na tuto otázku neexistuje. Velké množství závaží může mít totiž několik hlavních příčin:
1. Disky nesplňují předepsanou toleranci házivosti a je třeba je srovnat – nejčastější příčina!
2. Disky jsou v pořádku, ale pneumatiky nesou výrazné známky poškození.
3. Disky i pneumatiky jsou v pořádku, ale došlo ke špatnému vyvážení v pneuservisu.
Při zjišťování problému doporučujeme začít od začátku, tedy kontrolou házivosti disků. Proto nabízíme zdarma diagnostiku házení viz dále.
Postup
1. Diagnostika házení
Každému našemu zákazníkovi při převzetí disků k renovaci nabízíme zdarma profesionální přeměření házivosti disků. Zákazník může být při měření přítomen, aby viděl stav svých disků na vlastní oči. Naměříme celkem čtyři hodnoty tj. radiální a axiální směr na obou ráfcích disku. Vyhodnotíme a porovnáme naměřené hodnoty s tolerančními hodnotami předepsanými pro nové Alu disky. Zákazník se poté sám rozhodne, zda má zájem o srovnání disků či nikoliv.
průměr disku [palce] | tolerance radiální házivosti R1, R2 [mm] | tolerance axiální házivosti A1, A2 [mm] |
13″ | 0,2 | 0,2 |
14″ | 0,3 | 0,2 |
15″ | 0,3 | 0,2 |
16″ | 0,3 | 0,2 |
17″ | 0,3 | 0,3 |
18″ | 0,4 | 0,3 |
19″ | 0,4 | 0,3 |
20″ | 0,4 | 0,3 |
21″ | 0,4 | 0,3 |
22″ | 0,5 | 0,3 |
2. Rovnání
Rovnání disků kol provádíme na stroji Atek Makina Professional Digital. Jedná se o profesionální hydraulické zařízení určené k rovnání disků kol. Stroj je vybaven přesným digitálním odměřováním a soustružnickým suportem.
Firma Atek patří mezi špičku na celosvětovém trhu v oblasti strojů určených k rovnání disků. Na tento stroj je možno upnout disky o průměru 10″ až 26″.
Disk vystředíme na náboj stroje a pomocí šroubů přitáhneme předepsaným utahovacím momentem – upnutí je tedy stejné, jako na automobilu. Pomocí digitální sondy určíme rozsah poškození v radiální i axiální ose na obou ráfcích disku po celém obvodu disku. Následně přiměřenou silou vytlačujeme – rovnáme poškozená místa disku do původní polohy. Pokud je deformace disku výraznější, je nutné postižené místo lokálně nahřát, aby při rovnání nedocházelo k vnitřnímu pnutí v materiálu. Po srovnání do meze tolerance házivosti ráfek disku s co nejmenším ubráním přesoustružíme.
Galerie
video před rovnáním a po rovnání
Ceník
průměr disku [palce] | cena rovnání jedné strany disku [Kč/disk] | cena rovnání obou dvou stran disku [Kč/disk] |
10″- 13″ | 340 | 460 |
14″- 15″ | 460 | 620 |
16″- 17″ | 590 | 760 |
18″- 19″ | 680 | 880 |
20″- 22″ | 770 | 990 |
23″- 26″ | 880 | 1140 |
cena je stanovena a již se nebude zvyšovat mírou poškození
u nás nelze platit platební kartou